Evidența contabilă este obligatorie pentru orice afacere. Indiferent de domeniul în care activează sau numărul angajaților, toate companiile trebuie să înregistreze operațiunile zilnice, să gestioneze finanțele și conturile, pentru a evita surprizele neplăcute. În general, organizațiile mari au un departament special sau externalizează contabilitatea, iar firmele mici optează pentru contabilitatea proprie. Dacă te numeri printre cei care ar vrea să își administreze singuri compania, iată ce ar trebui să știi:
1. Trebuie să ai studii superioare economice
Legea nr. 82/1991, despre care poți citi mai multe aici, specifică foarte clar faptul că răspunderea pentru organizarea și conducerea contabilității îi revine și administratorului. Acesta își poate organiza singur activitatea contabilă doar dacă are studii superioare economice. Mai exact, nu este nevoie să dovedești că ai urmat un curs de contabilitate, ci trebuie să deții o diplomă care să ateste absolvirea unei instituții de învățământului superior, în domeniul economic.
2. Actualizează zilnic situația financiar-contabilă
Contabilitatea este un domeniu foarte vast, care include o mulțime de operații. Pentru a fi la curent cu situația reală a afacerii tale și a evita orice fel de probleme de ordin legal, trebuie să înregistrezi, zilnic, facturi de intrare sau de ieșire, chitanțe, bonuri fiscale sau extrase de cont. Este important ca evidența contabilă să fie ținută la zi atât pentru a-ți dovedi corectitudinea, în cazul unui control, cât și pentru o organizare eficientă a businessului tău.
3. Ține o evidență atentă a cheltuielilor
În calitate de antreprenor, trebuie să știi în permanență dacă afacerea ta merge în direcția pe care ți-o dorești sau este nevoie de o altă strategie care să te avantajeze mai mult, din punct de vedere financiar. În acest sens, acordă atenție fiecărei cheltuieli, încearcă mereu să-ți optimizezi costurile și estimează sumele majore de plată pentru perioada următoare. De exemplu, poți realiza un plan al cheltuielilor semnificative pentru 6-12 luni, plan care să includă activități costisitoare precum îmbunătățirea echipamentelor de lucru sau modernizarea parcului auto. În acest fel, ai siguranța că nu vei rămâne fără bani, în perioadele mai puțin profitabile.
4. Economisește bani pentru taxe
Fără îndoială, știi exact câți bani trebuie să plătești la bugetul de stat în fiecare lună, așa că, asigură-te din timp că dispui de suma respectivă. Dacă ești la început de drum sau obișnuiești să investești mai mult în dezvoltarea afacerii, există riscul să pierzi din vedere anumite plăți, mai ales, dacă le achiți trimestrial sau semestrial.
5. Acordă atenție deosebită facturilor
Dacă nu vrei să ai restanțe, ai grijă de facturile tale. Ține cont de încasări și creează un plan pentru a aborda situația dacă găsești clienți rău-platnici și achită la timp banii furnizorilor, ca să-ți poți desfășura activitatea în condiții optime.
Înregistrează corect tranzacțiile firmei, păstrează-le în siguranță și ușor de accesat și fii la curent cu legile care pot influența mersul afacerii tale. Astfel, vei putea urmări cu ușurință activitatea economică a companiei tale.