Transportul rutier internațional de mărfuri este reglementat prin prevederi clare, iar acestea trebuie să fie cunoscute atât de companiile care vor să apeleze la serviciile unui operator de transport, cât și de către cei care activează sau vor să activeze în domeniu.
Iată care sunt normele în vigoare, pe care trebuie să le respecte firmele care asigură transporturi internaționale de marfă.
Cum se obține autorizația
Legea care reglementează în acest moment transportul rutier internațional de marfă este Ordonanța nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, aflată în vigoare de pe 4 decembrie 2011, publicată în Monitorul Oficial nr. 625/2011, document care a suferit o serie de modificări şi completări, ultima fiind Legea nr. 34/2020.
Conform acestor norme, o companie care vrea să activeze ca operator de transport rutier trebuie să se înregistreze în Registrul electronic național al operatorilor de transport rutier, pentru a obține autorizația de transport internațional.
Alte documente necesare
Ulterior, după obținerea autorizației, pentru a putea transporta marfă, operatorul trebuie să respecte și alte norme clar stabilite.
Astfel, transportul rutier de marfă poate fi realizat numai în baza unei licențe comunitare, iar o copie a acestui document trebuie să se regăsească la bordul fiecărui autovehicul, pe toată durata transportului. Licența comunitară este valabilă timp de 10 ani, se păstrează în original la sediul companiei, iar copiile acestei licențe au o valabilitate de 1 an.
Pe durata transportului, la bordul autovehiculelor care transportă marfă trebuie să se regăsească și alte documente obligatorii:
- Documentul de transport: trebuie să conțină numele companiei care efectuează transportul, expeditorul, beneficiarul, mărfurile transportate, tipul de transport rutier.
- Graficul de circulație: menționează denumirea traseului, capetele de traseu, distanțele dintre acestea, orele de plecare și sosire din capetele de traseu, zilele în care se efectuează transportul.
Alte norme aflate în vigoare
Operatorii de transport rutier de marfă trebuie să respecte și alte reguli, în afară de prezentarea acestor documente, menționate anterior. Astfel, Directiva 2014/45/UE privind inspecția tehnică periodică obligă firmele care operează în domeniu să se asigure că toate mijloacele de transport folosite sunt la zi cu inspecție tehnică.
De asemenea, Directiva 92/6/CEE din 10 februarie 1992 prevede ca obligatorie dotarea vehiculelor de peste 3,5 tone cu dispozitivelor limitatoare de viteză, pentru a reduce astfel riscul accidentelor rutiere. Tot în acest scop, Directiva 2003/97/CE din 10 noiembrie 2003 stabilește ca toate autovehiculele grele noi puse în circulație în UE să fie dotate cu oglinzi retrovizoare suplimentare „anti unghi mort”.
Acestea sunt cele mai importante norme legislative aflate în vigoare, care reglementează transportul rutier internațional de marfă.