Revenirea la birou în perioada post-COVID a fost una dintre cele mai mari provocări pe care le-au avut de înfruntat multe companii în ultimii ani. Mediile bazate pe co-working, pe „împărțirea” unor elemente comune, precum, spre exemplu, imprimanta sau microfonul, au devenit posibile amenințări de sănătate, necesitând o atenție sporită atunci când vine vorba de procesul de curățare.
Bineînțeles, dinamica de lucru în sine s-a schimbat, iar companii care înainte funcționau după un principiu de „lucru în echipă” s-au văzut nevoite să treacă la o strategie care pune mai mult accent pe munca individuală. Au apărut delimitări mai serioase între spațiul personal al fiecărui angajat și reguli noi de spațiere, care să permită acea distanțare, de 2 metri între persoane, cu care am devenit foarte familiari în primul an al pandemiei.
Efortul uman
Pandemia a afectat unele persoane mult mai puternic decât pe altele, astfel că teama de COVID rămâne încă prezentă, mai ales că pare că suntem încă destul de departe de un final oficial al situației epidemiologice. Primul lucru pe care îl pot face companiile pentru a încerca să mai reducă această teamă este curățarea cât mai eficientă a biroului, prin diverse operațiuni: instalarea unor dispensere, pentru a evita contactul fizic al persoanelor cu obiectele din băi, plasarea unor dezinfectanți în multiple zone ale biroului, colectarea deșeurilor și ștergerea și dezinfectarea constantă a suprafețelor, mai ales a celor comune.
Dar chiar și pentru cei care sunt mulțumiți de toate aceste măsuri de precauție și de felul în care companiile încearcă să adapteze mediul de la birou pentru o întoarcere în cât mai multă siguranță pot exista și alte impedimente. Unul dintre acestea, exprimat mai ales în Social Media, este simplul fapt că unii angajați nu înțeleg de ce ar trebui să se întoarcă la birou, reușind să fie, în multe cazuri, la fel de productivi și atunci când lucrează de la distanță, de acasă sau din altă locație.
Susținătorii lucrului de la distanță au devenit mult mai numeroși în urma pandemiei, observând că pot evita drumul până la birou și pot termina task-urile mult mai rapid și eficient în anumite cazuri. De asemenea, folosirea unor unelte de colaborare, precum Google Docs sau Slack, le-au permis să comunice ușor cu colegii și să facă modificările de rigoare, acolo unde este cazul.
„Companiile trebuie să se gândească exact ce își doresc să realizeze prin readucerea oamenilor la birou și trebuie să fie transparente cu angajații”, punctează Elise Freedman, care lucrează în procesul de transformare a birourilor, ajutând firmele să își coordoneze planurile pentru întoarcerea la birou.
Efortul infrastructurii
Un alt aspect este cel al infrastructurii. Un studiu realizat de Microsoft și citat de CNBC în martie 2022 arată că aproximativ 50% dintre liderii unor companii își doresc ca angajații lor să revină la birou 5 zile pe săptămână. Practic, își doresc ca lucrurile să revină pe făgașul de dinainte de pandemie, însă, pentru aceasta, se văd nevoiți să facă anumite sacrificii și modificări pentru a acomoda întoarcerea „în masă”.
Una dintre necesitățile care s-au remarcat ca urmare a perioadei pandemice este reprezentată de nevoia de a avea totuși spații private la birou. Nevoite să găsească o soluție de a-i împăca atât pe cei care vor să lucreze în continuare de acasă, cât și pe cei care și-ar dori o revenire la birou, companiile au luat în multe cazuri decizia de a face pasul către un sistem de muncă hibrid, unde prezența fizică a angajaților este cerută doar câteva zile pe săptămână.
În astfel de situații, birourile sunt mai libere, iar angajații au mai multă distanță între ei, însă interacțiunea este în continuare încurajată, mai degrabă în felul în care ai interacționa cu cineva la o cafenea sau într-un spațiu de co-working. De asemenea, o modificare pe care ne așteptăm să o vedem la scară largă este introducerea în sălile de conferințe a echipamentelor de videoconferințe sau chiar a unor echipamente de VR pentru întâlniri în spațiul virtual.
O altă modificare din punct de vedere al infrastructurii pe care am putea-o vedea este construirea unor zone private, pe care angajații le pot folosi pentru câteva ore, în cazul în care doresc să fie mai concentrați pe munca lor sau preferă să nu ia parte la anumite interacțiuni cu alte persoane. Brent Capron, director de design interior la o companie din New York, spune că aceasta ar fi o metodă mult mai bună decât revenirea la așa-numitele „cubicles”, modelul de birou „deschis” (open office) rămânând în continuare popular.