Limbajul vorbit este, de fapt, doar o parte a comunicarii pe care o utilizam zilnic. Si sugarii au forme de a-si comunica si manifesta nevoile, desi nu vorbesc, ei apeleaza la gesturi, mimica, plans, aratat cu degetul, gangurit. Limbajul incepe inca de la nastere, atunci cand bebe comunica diferite lucruri pentru a transmite ca ii e foame, somn sau simte un disconfort. Vorbirea isi are debutul, insa, in jurul varstei de 6 luni, cand micutul incepe sa reproduca diferite silabe pe care le retine de la adulti.
Copiii pot inregistra dificultati in dezvoltarea limbajului si vorbirii in prima parte a copilariei. Unii nu inteleg deloc ce li se spune de catre parinti si apropiati, iar altii inteleg, dar nu pot raspunde corespunzator. In literatura de specialitate sunt descrise 2 tipuri de tulburari de dezvoltare: tulburarea limbajului expresiv (de exprimare) si tulburarea mixta a limbajului receptiv si expresiv (de intelegere si exprimare). Tulburarea mixta a limbajului receptiv si expresiv este o problema specifica dezvoltarii limbajului la nivelul caruia se manifesta perturbari semnificative de întelegere si producere a limbajului. Intarzierea in dezvoltarea limbajului se caracterizeaza printr-un decalaj al achizitiei limbajului receptiv si expresiv in raport cu media varstei. Exista de la inceput acest decalaj prin comparatie cu acei copii care s-au dezvoltat normal in privinta limbajului, acestia lalalizeaza putin, apoi progresul fono-articular stagneza. Desi monosilabele dublate apar atunci cand trebuie, urmeaza o perioadă de latenta.
Cuvintele apar dupa 2 ani, simplificate, fonemele dificile sunt inlocuite cu altele mult mai simple sau lipsesc, grupurile consonantice sunt reduse la consoane mai usor de pronuntat.
Vocabularul este destul de sarac in raport cu varsta, fiind alcatuit mai mult din substantive, lipsesc aproape in totalitate verbele, adjectivele si cuvintele de legatura. Pana la 2 ani copilul ar trebui sa aiba un vocabular format din 50 de cuvinte, iar pana la 3 ani ar putea ajunge lejer pana la 1000 de cuvinte. In cazul in care parintii observa ca micutul nu are un vocabular diversificat, stalceste cuvinte sau le rosteste neinteligibil, nu face propozitii simple, atunci inseamna ca tocmai au identificat o problema legata de intarzierea dezvoltarii de limbaj a copilului si ca e timpul sa gaseasca cea mai buna metoda pentru a o rezolva adecvat. La cele de mai sus, se poate adauga si refuzul de a vorbi, ca rezultat al esecului de articulare a cuvintelor.
Factorii de risc pentru intarzierea in limbaj includ, dar nu se limiteaza:
– Un parinte care a avut o intarziere in achizitia limbajului
– Sexul masculin – transmiterea pare a fi mai frecventa din tata in fiu
– Probleme de auz, inclusiv pentru aumite frecvente
– Substimulare – copilului nu i s-a vorbit, citit, cantat, in suficiente ocazii
– Otite repetate
– Tulburari de neurodezvoltare
– Tulburari neurologice si genetice
Nu se impune ca toti copiii sa bifeze toate momentele cheie la o varsta exacta, in anumite cazuri este posibil ca alte arii de dezvoltare(cognitiv, motorii) sa fie mai avansate si limbajul putin mai in urma. Totusi, exista situatii de alarma care necesita o evaluare din partea unui specialist:
– La 1 an nu pare interesat de sunete, muzica sau de unde provin
– La 18 luni nu urmareste ce i se arata si nu indica cu degetul
– Nu efectueaza sarcini simple, nu recunoaste obiecte familiare la 18 luni
– La 3 ani nu formeaza de 3-5 cuvinte, nu este inteligibil in afara familiei sau utilizeaza limbajul fara scop de comunicare (ex.: repeta cuvinte)
– La 4 ani are un vocabular sarac (zeci de cuvinte in loc de sute), nu formeaza propozitii
– La 5 ani are probleme majore de articulare a sunetelor
Iata 5 solutii utile pentru rezolvarea intarzierii de limbaj a copilului!
- Una dintre cele mai bune solutii este apelarea la logoped, pentru ca acest specialist reuseste sa educe si sa corecteze problemele de limbaj ce pot aparea la copii. Clincaaproape.ro vine in intampinarea parintilor cu sedinte de logopedie si cu specialisti logopezi care sa previna, sa corecteze, sa studieze si sa realizeze procesul de intelegere si de transmitere corecta a informatiilor. Micutul va putea, astfel, sa socializeze, sa se integreze si sa aiba o viata normala;
- In completarea muncii logopedului trebuie sa vina si parintii. Pentru incurajarea dezvoltarii limbajului, mama si tata pot sa le citeasca diferite povesti in fiecare seara, la inceput scurte, apoi pe masura ce se observa un progres vor trece la povesti mai complexe, sau sa-i implice in diferite actiuni casnice, parintii descriind de fiecare data activitatea pe care o fac impreuna;
- O idee foarte buna este si joaca impreuna cu cei mici. Evident este vorba despre acele jocuri educative, din care micutii sa invete diferite cuvinte usoare. Printre jocurile cele mai indicate a fi utilizate pentru dezvoltarea limbajului se numara: puzzle, jocuri cu numere, jocuri de gatit, jocuri cu animale, forme, fructe, legume etc.;
- S-a observat in ultima vreme ca micutii tind sa refuze sa comunice cu cei din jur daca sunt lasati mult timp sa petreaca la televizor, tableta sau laptop. Cei mai multi se izoleaza si nu vor accepta sa manance sau sa faca alte activitati decat daca sunt lasati pe gadgeturi. Limitarea timpului petrecut la aceste dispozitive este obligatorie, iar parintii trebuie sa inteleaga si sa se conformeze, chiar daca de multe ori le este mai comod sa il lase pe cei mici pe tableta si sa-si vada de treaba in gospodarie;
- O alta solutie de a-i determina sa vorbeasca pe cei mici este sa ii invete diferite onomatopee amuzante. De exemplu, copiii sunt extrem de interesati sa ii auda pe adulti cum scot sunete distractive cand se joaca imitand cum fac animalele, cum se aud sunetele diferitelor mijloace de transport: trenul, masina de politie, masina de pompieri, tractorul etc.
In concluzie, pentru a rezolva intarzierea de limbaj a copilului este importanta vizita la logoped, dar si implicarea permanenta a parintilor acasa pentru a reusi sa consolideze informatiile dobandite.
Sursa foto: Unsplash.com