Securitatea și sănătatea la locul de muncă este reglementată în România de legea nr.319/2006, iar responsabilitatea de a asigura lucrătorilor integritatea fizică și psihică pe parcursul prestării activităților pentru care sunt remunerați, îi revine angajatorului (persoanei fizice sau juridice care a încheiat cu lucrătorii un raport de muncă sau de prestări servicii).
Contextul pandemiei mondiale cu virusul Sars-Cov2 (Covid19), a schimbat puțin paradigma, astfel că, echipamentele menite să protejeze doar anumite categorii de persoane (în special pe cei care lucrau în domenii ca sănătatea, chimia, biologia), au ajuns rapid să fie obligatorii în toată lumea, și nu doar în instituții sau întreprinderi, ci și în aer liber, pe stradă, indiferent de statut, vârstă, activitate prestată.
De interes pentru angajatori
Un aspect foarte important, atunci când vine vorba de securitatea lucrătorilor, este și asigurarea echipamentelor de protecție. Achiziționarea acestora ar trebui să revină în totalitate angajatorului și nu persoanelor care prestează activitatea ce necesită purtarea unor astfel de echipamente. De asemenea, acordarea lor nu ar trebui să se regăsească pe lista de beneficii pe care le oferă cei ce angajează, întrucât purtarea unor pantaloni de lucru, cască, ochelari, mănuși de protecție sau a altor accesorii fără de care munca nu poate fi prestată în condiții de siguranță, este obligatorie, uneori prin lege, alteori, în funcție de domeniul de activitate al agentului economic, prin regulamente interne și/sau contracte colective de muncă la nivel de ramură de activitate sau la nivel de societate.
Purtarea echipamentelor de protectie, reglementată în cadrul fiecărei întreprinderi, este o obligație a angajatului, de la care nu se poate sustrage fără ca reticența sa să nu poată fi sancționată în conformitate cu legea, dar și cu politicile și procedurile interne în vigoare.
Pe lângă obligația de mai sus, purtătorul echipamentelor are datoria de a le înapoia unității la care își desfășoară activitatea, atunci când acestea se vor a fi înlocuite, când contractul dintre părți încetează să-și mai producă efectele, sau în alte condiții, stabilite intern.
Mai mult decât atât, păstrarea integrității acestor accesorii îi revine lucrătorului, în afara cazurilor în care aceste echipamente au fost deteriorate sau avariate din motive care nu țin de persoana celui care le poartă, ci de natura activității prestate.
Pentru a adresa toate situațiile menționate, este recomandat ca persoanele fizice sau juridice angajatoare să reglementeze temeinic cadrul organizatoric în ceea ce privește securitatea și sănătatea la locul de muncă, în primul rând cu scopul de a răspunde cerințelor legale, pentru a se asigura că dețin toate pârghiile necesare ce le dau posibilitatea de a impune lucrătorilor purtarea echipamentelor de protecție, dar și pentru a putea fi îndreptățiți să sancționeze orice abatere pe care lucrătorii ar putea-o săvârși în ceea ce privește integritatea la locul de muncă.
Nevoia achiziționării echipamentelor de protecție nu este doar a societăților, întreprinderilor sau instituțiilor, ci și a unor persoane fizice, liber-profesioniste, care au simțit nevoia de a se elibera de statutul de “angajat” ori “subaltern” și au ales să fie propriul șef, urmându-și pasiunea de a amenaja spații exterioare sau interioare, de a picta sau de a găti. Și în aceste cazuri, în care se lucrează cu substanțe, soluții, vopsele, ingrediente, echipamentele sunt foarte utile, protejând hainele, dar și bugetul beneficiarului, în condițiile în care îmbrăcămintea nepătată, neuzată, poate fi folosită o perioadă mai lungă de timp.
Prin urmare, fie că este vorba de persoane juridice sau simpli oameni care știu cum să obțină maximum de beneficii din pasiunile lor, site-ul Husdago.ro le stă la dispoziție cu o gamă largă de echipamente menite să le protejeze afacerea sau, după caz, pasiunea.
Sursa foto: unsplash.com