Ce trebuie să știi despre managementul riscului în afaceri

Managerul unei afaceri care nu își asumă riscuri este pus în situația de a privi investițiile, ideile noi și extinderea activităților într-un cerc de limitări. Pe de altă partă, cel care își asumă prea multe riscuri fără un plan sau o strategie de administrare a unor potențiale crize poate duce afacerea într-o zonă incertă. Există câteva criterii importante care pot ajuta la păstrarea unui echilibru care să ducă la dezvoltarea sustenabilă a companiei.

Gestionarea riscurilor în afaceri este o temă dezbătută atât în cărțile de specialitate, cât și mediile de business profesioniste. Pe scurt, mesajul este că eșecul poate fi evitat, dacă există o serie de măsuri luate la timp și în cunoștință de cauză.

Cele mai frecvente riscuri

Mai întâi, să vedem care sunt cele mai frecvente riscuri. Un studiu derulat în 1995 de compania de cercetare Standish Group a identificat 10 instanțe pe care 1000 de manageri le-au întâlnit de-a lungul activităților lor.

  •         Cerințe incomplete  
  •         Parteneri prea puțin implicați în proiect
  •         Resurse insuficiente
  •         Estimări exagerate în privința rezultatelor
  •         Suport executiv insuficient
  •         Schimbări neașteptate care au intervenit în decursul proiectelor
  •         O planificare neadecvată a activităților
  •         Lipsa elementelor importante derulării corecte a proiectului
  •         Management defectuos
  •         Suport tehnologic slab

Însăși definiția riscului indică posibilitatea de a suferi o pierdere. Asta nu ar trebui însă să aducă de la sine și eșecul afacerii. Din ce direcție vin aceste primejdii? Este o problemă internă sau una care vine din exteriorul companiei și care poate ține de mediul de afaceri, de economia locală ori ce internațională?

Monitorizarea factorilor

Monitorizarea factorilor de natură să influențeze domeniul în care activează afacerea este o primă metodă de a nu fi surprins. Legislația în vigoare, birocrația, dar și schimbările fiscale care, din păcate, sunt mai dese decât ar trebui în România generează o stare de instabilitate.

Dacă există țări unde astfel de modificări sunt dezbătute și anunțate din timp, în țara noastră ele se întâmplă într-un ritm mai degrabă imprevizibil. Cel puțin asta este una din acuzele mediului de afaceri îndreptate către statul român. Așa se face că externalizarea monitorizării devine o soluție tot mai adoptată de managerii români.

Platforme specializate

Platforme care integrează informații prețioase despre evoluția financiară, statutul fiscal și TVA, dosarele în instanță, obligațiile restante la bugetul de stat, istoricul administratorului, dar și mențiunile în buletinul procedurilor de insolvență pot fi un ajutor important pentru managementul riscului în afaceri.

Poți testa cum funcționează o astfel de platformă direct online. Intră aici pentru a-ți face cont pe termene.ro, de exemplu, și testează un serviciu menit să îți ofere soluții inteligente de business care să te păzească de riscuri neprevăzute.